SELAMAT DATANG KE DAPUR UMMI

SELAMAT DATANG KE DAPUR UMMI ...

Saturday, February 12, 2011

TAT KASTAD

Kuih ini namanya tat telur / tat kastad, tapi anak2 saya sampai sekarang menggelarnya 'kuih mamak' ... Sebab apa? Dengan tulusnya, saya mempelajari resepi dan cara-cara membuatnya daripada Kak Sinah, Kg Nauran, Limbang, Sarawak ... beliau merupakan pengasuh anak-anak saya, dan anak2 saya memanggilnya 'mamak' (mama). Justeru, setiap kali saya membuat kuih ini, ingatan kami akan menjurus kepada beliau. Sesungguhnya, terima kasih saya yang tidak terhingga ... saya dedikasikan resepi ini untuk tatapan bersama ...


Resepinya;
-500g tepung gandum
-Margerin secukupnya
(gaul sebati tepung dan margerin sehingga menjadi doh yang lembut, masukkan doh dalam acuan tart)

Filling;
-1 cwn susu pekat manis
-1 cwn susu cair
-1 cwn air
-1 biji telur
-3 sudu makan tepung kastad
-sedikit pewarna kuning
-esen vanilla
(campur semua bahan, sebatikan, masak atas api perlahan sehingga hampir pekat. Tutup api, kemudian masukkan inti ini dalam doh di atas, bakar api bawah 15 minit suhu 200 C)
Setelah masak, keluarkan dari acuan, masukkan dalam papercup ... sedappp dan mudahhh ...

2 comments:

  1. Saya pun asal limbang..suka makan tart telur kat kpg.rindu pulak..ddk kl..terima kasih ia ilmunya

    ReplyDelete
  2. Saya pun asal limbang..suka makan tart telur kat kpg.rindu pulak..ddk kl..terima kasih ia ilmunya

    ReplyDelete