SELAMAT DATANG KE DAPUR UMMI

SELAMAT DATANG KE DAPUR UMMI ...

Monday, June 4, 2012

Rojak ala Yong Tau Fu

Rojak


Asalnya rojak sotong, tapi saya n encik asben tak suka makan sotong
kembang tu,  saya tukar la menjadi rojak sayur je. Encik asben saya
pulak suka tambah mee, jadila rojak mee.
Apa-apa hal pun kuahnya yang penting.
Jom layannnn ...

Resepinya:

-1 ketul gula melaka
-1 cwn air
(masak kedua-duanya sehingga gula cair
kemudian tapiskan)

-1 botol sos cili (botol biasa ya, jenama apa pun boleh)
-1 tin 'baked beans' (saiz sederhana)
-1/2 cwn air
(kisar lumat)

-2 sudu petis
-kacang tanah tumbuk secukupnya
-bijan yg sudah digoreng tanpa minyak secukupnya

Cara membuatnya:

-Campurkan semua adunan dan masukkan ke dalam periuk
-Masak dan didihkan adunan sampai pekat
-Sedia untuk dihidang
*Biasanya kacang tanah dan bijan tu ditabur atas kuah
*Tapi nak senang, selepas tutup api saya campur kedua-duanya
dan kacau sebati, sama je rasanya hehe

Senang kan, tak payah garam dan asam, rasanya dah cukup best!
Selamat Mencuba!

Bahan sayur: Kangkung, taugeh, sengkuang, timun, fishball,
telur rebus, yg penting cucur udangnya ...

Yang ni pulak rupa kuahnya ...

Terima kasih kepada kak Nor Fadilah Sulaiman yg sudi berkongsi resepi ini
ketika sama-sama merantau di bumi Limbang. Tapi saya ubah suai sikit
sebab resepi asal ada bahan yg susah dicari. Rasanya tak berubah pun hehe ...! 



No comments:

Post a Comment